"We Understand We Care": Bukan Semua Takaful Sama

Saturday, December 12, 2009

Bukan Semua Takaful Sama

Saya sering dapat feedback, orang kata ” ah, takaful ni semuanya sama” – dengan nada yang kurang enak.
Di bawah ini ada sedikit penjelasan daripada saya tentang Takaful

Takaful – adalah dari bahasa arab yang bermaksud insurans. syarikat takaful di malaysia ada banyak, jadi takaful ini cuma nama am, bukannya kalau kata takaful , ada satu syarikat aja. Di Malaysia ada Takaful Malaysia, Takaful Ikhlas, Etiqa Takaful (dulu nama Takaful Nasional) dan Prudential BSN Takaful.
apakah yang membezakan setiap takaful ini?

1. Sistem – cara bagaimana data2 client disimpan, cara bagaimana pengendalian syarikat, cara
bagaimana menguruskan data base client yang berjuta-juta orang. Sistem Prudential sangat uptodate, jika anda register insurans/takaful hari ini, esok dah masuk sistem. Sistem
ini di update setiap hari.
2. Agent/Walk-in/telefon – ada insurans/takaful yang menggunakan cara walk-in , boleh beli sahaja insurans di bank/premis. maksudnya macam kita beli baju di kaunter, bayar then u get the product. Atau beli melalui operator yang call. Pada saya, satu kelemahan jika anda beli cara walk-in tanpa ejen, pada masa anda ingin buat claim, semua urusan harus dilakukan sendiri. bayangkan kalau ketika itu anda sedang terbaring, macamana nak buat claim??
3. Latihan/Training pada ejen - Prudential sangat percayakan bahawa dengan training yg bagus, semua ejennya akan menjadi lebih profesional, berjumpa client dengan cara yg bijaksana bukannya push-selling. Di Prudential, training ada setiap hari, malah ada 3-4 training setiap hari. apa saja yang anda ingin belajar, pasal tax/insurans/takaful/cara selling semuanya ada. antara rajin atau tidak sahaja…..
4. Produk – Medical Card kami adalah in-house ; dimiliki oleh Prudential/PruBSN, maksudnya, semua bayaran kepada hospital dibuat oleh Prudential.. kita tidak out-source medical card kita kepada company lain. we own our medical card. Ejen Prudential/PruBSN amat menekankan kepentingan Medical Card, anda perlu beli card ini, kerana kita takkan tahu bila kita akan sakit. Bayangkan jika anda sakit, anda pasti call ejen , nak claim la jugak kan sebab dah tiap2 bulan dok bayar insurans. Bayangkanlah kalau ejen kata “ eh, kita tak boleh bayar apa2 kat awak sebab awak tak amik medical card”…
kerana kes2 sebeginilah, ramai yg kata takaful ni menipu…..
Kerana itulah, ejen2 prudential bsn takaful, pada pendapat saya , agak lain dengan gaya2 ejen company lain. Kami lebih pentingkan produk. kualiti pada jualan, servis selepas jualan & relationship yang baik dengan client.
Tidak dinafikan, ada juga ejen-ejen Pru yang tidak profesional.
Insya allah, saya amat suka jika boleh bersahabat dengan client2 saya.

No comments:

Post a Comment